Monday, November 6, 2017

Masalah Gengsterisma

Gangsterisma
Kegiatan gangster & masalah gejala samseng dalam kalangan pelajar. Gangsterisme merupakan budaya hidup yang keterlaluan dan berkelakuan yang memusnahkan serta merosakkan persekitaran yang dilakukan secara berkumpulan.

                     

Ciri-ciri ahli kumpulan samseng
1.     Simbol= mempunyai symbol sebagai lambang kumpulan
2.     Pakaian= mempunyai pakaian tertentu
3.     Gaya= berkelakukan seperti orang yang berpengaruh dan kuat
4.     Sikap= mudah marah, suka melepak

Faktor
·       Diri sendiri= diri tertekan, remaja kurang didikan agama, mengikut keinginan untuk menindas orang, mahu dirinya diiktiraf dan dikenali.

·       Rakan sebaya= rakan berpengaruh dalam membentuk akhlak dan peribadi remaja, rakan sebaya yang jahat akan mempengaruhi remaja tersebut, kerana dapat pengiktirafan dan sokongan, remaja lebih menghabiskan masa denga rakan berbanding dengan keluarga.

·       Keluarga= ibu bapa menunjukkan teladan yang buruk, anak-anak terikut dengan sikap perbuatan mereka, ibu bapa sering bergaduh akan menjadikan anak-anak berisiko menjadi agresif.

·       Media massa= memaparkan aksi ganas seperti bergaduh, menarik minat remaja dan remaja meniru aksi-aksi tersebut, tidak dapat bezakan realiti dengan fantasi kerana watak kelihatan ‘macho’ apabila melakukan perbuatan gangsterisme.

Cara mengatasi
·       Peranan sekolah= guru sentiasa memantau aktiviti pelajar, peraturan sekolah diperketatkan, menambahkan aktiviti berteraskan akademik dan kokurikulum bagi menarik minat pelajar.

·       Peranan ibu bapa= meluangkan masa dengan anak-anak untuk mendengar masalah mereka, membawa anak-anak beriadah, ibu bapa perlu mengenali rakan-rakan anak mereka, beri didikan agama dengan nilai-nilai murni, peka terhdapt perubahan sikap anak mereka.

·       Peranan kerajaan= melancarkan kempen / program pembangunan masyarakat, contohnya Program Rakan Muda & PLKN mendedahkan remaja dengan cara hidup sihat.

·       Media massa= perlu berhati-hati memilih bahan-bahan yang ditayangkan, tidak mementingkan keuntungan semata-mata, mementingkan mutu dan rancangan bercorak ilmiah.

Kesan
·       Pelajar lain= golongan ini akan menjadikan pelajar yang lemah sebagai sasaran, pelajar lain akan berasa takut untuk kesekolah, proses pengajaran dan pembelajaran akan terjejas.

·       Keluarga= masyarakat hilang kepercayaan terhadap keluarga pelaku, menjejaskan masa depan adik-beradik yang lain, terima tekanan dan cacian yang buruk daripada masyarakat.

·       Pihak sekolah= golongan ini boleh menganggu proses pengajaran dan pembelajaran, nama sekolah akan terjejas.

·       Masyarakat= masyarakat berasa tidak selamat untuk hidup, takut menjadi mangsa keganasan, jika berlaku pergaduhan akan mengakibatkan kecederaan yang serius atau lebih teruk, aktiviti memeras ugut peniaga, peniaga mengalami kerugian.


·       Negara= mengalami kerugian kerana terpaksa membaik pulih infrastruktur yang rosak, sumber tenaga manusia tidak dapat digunakan sepenuhnya, menyumbang kepada peningkatan jenayah.

No comments:

Post a Comment